گام به گام پاسخ و حل پرسش های کارگاه نوشتن صفحه 64 ، 65 ، 66 ، 67 و 68 درس 4 چهارم کتاب نگارش پایه دهم رشته های تجربی، انسانی و ریاضی
جواب کارگاه نوشتن صفحه 64، 65، 66، 67 و 68 درس چهارم نگارش دهم
پرسش 1: گزارش زیر را بخوانید و متناسب با آن، پرسش هايى بنويسيد؛ سپس سؤالها را سازماندهی کنید.
” موزۀ آذربایجان، یکی از مهم ترین موزه های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه دومین موزۀ باستان شناسی پس از موزه ملی ایران است. آثار تاریخی و هنری متعلّق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در اینجا به نمایش گذاشته شده است… “
پاسخ پرسش 1:
پرسش ها:
- موزه آذربایجان در کدام شهر قرار دارد؟
- این موزه در جوار کدام بنای تاریخی قرار دارد؟
- موزه آذربایجان در مقایسه با سایر موزههای ایران چه جایگاهی دارد؟
- آثار موجود در موزه به کدام دورههای تاریخی تعلق دارند؟
- در بدو ورود به موزه چه چیزهایی جلب توجه میکند؟
- ساختمان موزه چند طبقه است و هر طبقه چه ویژگیهایی دارد؟
- غرفههای شیشهای در کدام بخش موزه قرار دارند و چه آثاری در آنها به نمایش گذاشته شده است؟
- تالار مشروطیت در کدام طبقه قرار دارد و چه آثاری در آن به نمایش گذاشته شده است؟
- تندیس ستارخان در کدام بخش موزه قرار دارد و چه ویژگیهایی دارد؟
- تابلوهای نصب شده در تالار مشروطیت چه موضوعاتی را پوشش میدهند؟
- طبقۀ زیرزمینی موزه چه آثاری را به نمایش میگذارد؟
- مجسمههای زیرزمینی موزه چه ویژگیهایی دارند و چه احساسی را به بیننده منتقل میکنند؟
گزینش و سازماندهی پرسش ها:
مکان و جایگاه موزه:
- موزه آذربایجان در کدام شهر قرار دارد؟
- این موزه در جوار کدام بنای تاریخی قرار دارد؟
- موزه آذربایجان در مقایسه با سایر موزههای ایران چه جایگاهی دارد؟
ساختمان و معماری موزه:
- ساختمان موزه چند طبقه است و هر طبقه چه ویژگیهایی دارد؟
آثار و محتوای موزه:
- آثار موجود در موزه به کدام دورههای تاریخی تعلق دارند؟
- غرفههای شیشهای در کدام بخش موزه قرار دارند و چه آثاری در آنها به نمایش گذاشته شده است؟
- تالار مشروطیت در کدام طبقه قرار دارد و چه آثاری در آن به نمایش گذاشته شده است؟
ویژگیهای خاص و جلب توجه:
- در بدو ورود به موزه چه چیزهایی جلب توجه میکند؟
- مجسمههای زیرزمینی موزه چه ویژگیهایی دارند و چه احساسی را به بیننده منتقل میکنند؟
پرسش 2: یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و با بهره گیری از شیوه پرسش و پاسخ سازی، گزارشی بنویسید.
✅ بازدید از یک مکان تاریخی
✅ کتابخانه مدرسه یا شهر
✅ اردوی دانش آموزی
✅ سفر خانوادگی
✅ فعالیت های یک روز تعطیل
✅ مهمانی خانوادگی
پاسخ پرسش 2:
نمونه متن اول: بازدید از یک مکان تاریخی
مرحلۀ اول: پرسشهای عینی:
- تخت جمشید در کدام منطقه جغرافیایی ایران قرار دارد؟
- چه زمانی تخت جمشید ساخته شده است و چه کسی آن را بنا کرده است؟
- تخت جمشید چه نقشی در تاریخ ایران داشته است؟
- معماری تخت جمشید چه ویژگیهای خاصی دارد؟
- چه نوع تزئیناتی بر روی دیوارها و ستونهای تخت جمشید دیده میشود؟
- کدام بخشهای تخت جمشید برای بازدید عموم باز است؟
- آیا راهنمایان و اطلاعات تاریخی در دسترس بازدیدکنندگان قرار میگیرد؟
- وضعیت حفاظت و نگهداری تخت جمشید چگونه است؟
- چه آثار تاریخی و هنری در تخت جمشید به نمایش گذاشته شده است؟
- بازدید از تخت جمشید چه احساسی را به بازدیدکنندگان منتقل میکند؟
- آیا امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؟
- تخت جمشید چه تاثیری بر فرهنگ و هنر معاصر ایران داشته است؟
مرحلۀ دوم: گزينش و سازماندهی پرسش:
مکان و تاریخچه:
- تخت جمشید در کدام منطقه جغرافیایی ایران قرار دارد؟
- چه زمانی تخت جمشید ساخته شده است و چه کسی آن را بنا کرده است؟
- تخت جمشید چه نقشی در تاریخ ایران داشته است؟
معماری و هنر:
- معماری تخت جمشید چه ویژگیهای خاصی دارد؟
- چه نوع تزئیناتی بر روی دیوارها و ستونهای تخت جمشید دیده میشود؟
بازدید و تجربه:
- کدام بخشهای تخت جمشید برای بازدید عموم باز است؟
- بازدید از تخت جمشید چه احساسی را به بازدیدکنندگان منتقل میکند؟
حفاظت و امکانات:
- وضعیت حفاظت و نگهداری تخت جمشید چگونه است؟
- آیا امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؟
گزارش :
“با چندتا از دوستانم به شیراز رفته بودیم و تصمیم گرفتیم که از تخت جمشید بازدید کنیم. همیشه درباره عظمت و شکوه این مکان شنیده بودم و حالا فرصتی بود تا از نزدیک آن را ببینم.
تخت جمشید در استان فارس و در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. این مجموعه تاریخی در زمان داریوش بزرگ، حدود ۵۱۸ سال پیش از میلاد، ساخته شده است و یکی از مهمترین آثار باستانی ایران محسوب میشود. تخت جمشید نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران باستان ایفا کرده و به عنوان مرکز اداری و تشریفاتی امپراتوری هخامنشی شناخته میشده است.
وقتی به آنجا رسیدیم، اولین چیزی که توجهمان را جلب کرد، ستونهای بلند و حجاریهای زیبای آن بود. معماری تخت جمشید با استفاده از سنگهای عظیم و تکنیکهای پیشرفته آن دوره، یکی از شاهکارهای هنر و معماری باستانی به شمار میرود. تزئینات برجسته بر روی دیوارها و ستونها، صحنههایی از زندگی دربار هخامنشی را به تصویر میکشید و نشاندهنده هنر و فرهنگ غنی آن دوران است.
همراه دوستانم وارد مجموعه شدیم و هر کدام از بخشهای آن، از کاخ آپادانا گرفته تا پلکانهای ورودی و تالارهای مختلف، برای بازدید عموم باز است. این بخشها داستانی از گذشته باشکوه ایران را روایت میکرد. بازدید از این مجموعه تاریخی، احساسی از عظمت و افتخار ملی را به ما منتقل میکرد و باعث میشد احساس کنیم به سفری در زمان رفتهایم.
وضعیت حفاظت و نگهداری تخت جمشید به خوبی مدیریت میشود و تلاشهای بسیاری برای حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند انجام شده است. همچنین، امکانات رفاهی مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم شده بود که تجربهای راحت و لذتبخش از بازدید را برای ما فراهم کرد.
این بازدید به ما نشان داد که چگونه فرهنگ و هنر ایران در طول تاریخ تاثیرگذار بوده است.”
نمونه متن دوم: سفرخانوادگی :
مرحلۀ اول: پرسشهای عینی:
- مقصد سفر کجا بود و چرا این مکان را انتخاب کردید؟
- چه مدت زمانی را در سفر گذراندید؟
- با چه وسایلی به مقصد سفر رفتید؟
- چه فعالیتها و جاذبههایی در طول سفر تجربه کردید؟
- آیا با چالش یا مشکلی در طول سفر مواجه شدید؟
- چه احساسی از گذراندن وقت با خانواده در این سفر داشتید؟
- آیا مکانهای خاصی بود که بیشتر از بقیه برایتان جذاب بود؟
- چگونه این سفر بر روابط خانوادگی شما تأثیر گذاشت؟
- چه خاطره یا لحظهای از سفر برای شما به یاد ماندنیتر بود؟
- آیا قصد دارید دوباره به این مکان سفر کنید؟
مرحلۀ دوم: گزينش و سازماندهی پرسش:
مقصد و دلیل انتخاب:
- مقصد سفر کجا بود و چرا این مکان را انتخاب کردید؟
مدت زمان و وسایل سفر:
- چه مدت زمانی را در سفر گذراندید؟
- با چه وسایلی به مقصد سفر رفتید؟
فعالیتها و جاذبهها:
- چه فعالیتها و جاذبههایی در طول سفر تجربه کردید؟
- آیا مکانهای خاصی بود که بیشتر از بقیه برایتان جذاب بود؟
احساسات و روابط خانوادگی:
- چه احساسی از گذراندن وقت با خانواده در این سفر داشتید؟
- چگونه این سفر بر روابط خانوادگی شما تأثیر گذاشت؟
خاطرات و لحظات به یاد ماندنی:
- چه خاطره یا لحظهای از سفر برای شما به یاد ماندنیتر بود؟
گزارش :
” در تعطیلات تابستان، تصمیم گرفتیم که به شمال ایران سفر کنیم. مقصد ما شهر زیبای رامسر بود. دلیل انتخاب این مکان، طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر آن بود که همیشه از آن تعریف شنیده بودیم و میخواستیم تجربهاش کنیم.
سفر ما چهار روز طول کشید و با خودروی شخصیمان به راه افتادیم. در طول مسیر، از چشماندازهای زیبا و جنگلهای سرسبز لذت بردیم. وقتی به رامسر رسیدیم، اولین جایی که به آنجا رفتیم، ساحل دریای خزر بود. نشستن کنار دریا و شنیدن صدای امواج، حس آرامش خاصی به ما میداد.
در طول سفر، فعالیتهای متنوعی داشتیم؛ از پیادهروی در جنگلهای دالخانی گرفته تا بازدید از کاخ مرمر و لذت بردن از غذاهای محلی. یکی از جذابترین مکانها برای من، تلهکابین رامسر بود که نمایی بینظیر از کوه و دریا را به نمایش میگذاشت.
گذراندن وقت با خانواده در این سفر، فرصتی بود تا از دغدغههای روزمره فاصله بگیریم و بیشتر با هم صحبت کنیم. این تجربه باعث شد روابط خانوادگیمان مستحکمتر شود و احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر پیدا کنیم.
یکی از به یادماندنیترین لحظات سفر، شبنشینی کنار آتش در حیاط ویلای محل اقامتمان بود. زیر آسمان پرستاره، با هم گفتوگو کردیم و از خاطرات گذشته یاد کردیم. این لحظهها برایم بسیار ارزشمند بود و نشان داد که چقدر زمان گذراندن با خانواده مهم است.
با پایان سفر، همگی تصمیم گرفتیم که حتماً دوباره به رامسر برگردیم، چرا که این سفر خاطراتی شیرین و لحظاتی ارزشمند برایمان به ارمغان آورد. “
جواب حکایت نگاری صفحه 71 درس چهارم نگارش دهم
پرسش : حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
حکایت: یکی را از حکما شنیدم که می گفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است؛ مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند.
سخن را سر است اى خردمند و بُن / میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش / نگوید سخن تا نبیند خموش
گلستان، باب چهارم: در فواید خاموشی
پاسخ: برای مشاهده پاسخ این حکایت نگاری به مطلب “جواب حکایت نگاری صفحه 71 نگارش دهم“ مراجعه کنید.