بازدید: 257 بازدید
جواب-درس-ششم-6-نگارش-یازدهم

جواب فعالیت 1 صفحه 109 ،110 و 111 نگارش یازدهم درس ششم 6

پرسش: متن زیر را بخوانید و با حفظ زبان متن اصلی، آن را خلاصه کنید.

متن: “اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بندۀ ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل دربارۀ گذشته است…”

پاسخ :
در آغاز فصل جدید جمهوری اسلامی، اینجانب با جوانان، نسلی که سازندگی ایران اسلامی را آغاز می‌کنند، سخن می‌گویم. سخن از گذشته است؛ نادانسته‌ها با تجربه یا شنیدن تجربه دیگران دانسته می‌شوند. بسیاری از تجارب ما را نسل شما ندارد. دهه‌های آینده برای شماست؛ شما باید از انقلاب با انگیزه و تجربه حراست کنید و آن را به آرمان تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور ولایت عظمیٰ نزدیک کنید. برای گام‌های استوار در آینده، شناخت درست گذشته و درس گرفتن از آن لازم است؛ وگرنه دروغ جای حقیقت را می‌گیرد و آینده تهدید می‌شود. دشمنان انقلاب با انگیزه، گذشته و حال را تحریف می‌کنند و از همه ابزارها بهره می‌برند. رهزنان فکر و عقیده بسیارند؛ حقیقت را از دشمن نمی‌توان شنید. آینده‌سازان باید بدانند در کشوری با ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم‌نظیر زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها بلااستفاده مانده است. همت جوانان انقلابی می‌تواند آنها را فعال و در پیشرفت کشور جهش ایجاد کند. مهم‌ترین ظرفیت، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای ایمانی و دینی است؛ جمعیت جوان زیر چهل سال، به‌ویژه متولدین دهه شصت، فرصت ارزشمندی است. سی و شش میلیون نفر بین پانزده تا چهل سال، حدود چهارده میلیون تحصیل‌کرده، رتبه دوم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، جوانان با روحیه انقلابی و محقق و اندیشمند، ثروت عظیمی برای کشورند. دانش، وسیله عزت و قدرت کشور است. غرب با دانش خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کرد و با تحمیل سبک زندگی خود، سیاست و اقتصاد جوامع دیگر را به دست گرفت. ما سوءاستفاده غرب از دانش را توصیه نمی‌کنیم، اما بر نیاز کشور به گسترش دانش تأکید داریم.

جواب فعالیت 2 صفحه 114 نگارش یازدهم درس ششم 6

پرسش: متن زیر را بخوانید و با حفظ زبان نویسنده، آن را خلاصه کنید.

متن: “او با تحقیق دربارۀ نحوۀ بحث کردن در ژاپن و آمریکا، در زمینۀ سبک‌های متفاوت تحلیلی ماجرا، به نتایج جالبی دست یافته که حاکی از تأثیر سبک نوشتن بر شیوۀ صحبت کردن است…”

پاسخ : تحقیق درباره نحوه بحث در ژاپن و آمریکا، نشان می‌دهد سبک نوشتن بر شیوه صحبت کردن تأثیر دارد. دانشجویان ژاپنی برای توضیح دلیل، ابتدا به گذشته برمی‌گردند و ماجراها را به ترتیب تعریف می‌کنند؛ در حالی که دانشجویان آمریکایی فقط به ذکر دلیل اصلی اکتفا می‌کنند. در روش «توصیف در بستر زمان» که ژاپنی‌ها استفاده می‌کنند، دلیل اصلی به آخر صحبت موکول می‌شود، اما آمریکایی‌ها حتی اگر ابتدا این روش را در پیش بگیرند، با طولانی شدن صحبت، داستان‌گویی را قطع کرده و به بیان اصل ماجرا و جمع‌بندی می‌پردازند.

 

جواب فعالیت 3 صفحه 118 نگارش یازدهم درس ششم 6

پرسش: یکی از درس‌های مندرج در کتاب‌های درسی خود را خلاصه کنید؛ سپس متن خلاصه شده را با بهره‌گیری‌ از روش‌های دسته بندی (نمودار، جدول، نقشۀ مفهومی) به یادسپاری آن را افزایش دهید.

پاسخ: 

متن خلاصه شده درس دوم ادبیات یازدهم: “عباس میرزا به عنوان ولیعهد به تبریز فرستاده شد تا در برابر تجاوز روسیه از مرزها دفاع کند. او با میرزاعیسی قائم‌مقام رابطه‌ای نزدیک داشت و از او مشورت می‌گرفت. در حالی که ایران درگیر جنگ‌های داخلی بود، اروپا پیشرفت‌های زیادی در صنعت، نظامی‌گری و علم داشت. عباس میرزا پس از چند سال به تهران رفت و در مراسم نوروز شرکت کرد، اما خبر تحرکات روس‌ها در شمال، فضا را تحت تأثیر قرار داد. با حمله روس‌ها به گنجه، جوادخان و مردم شهر مقاومت زیادی کردند، اما در نهایت شهر سقوط کرد. نیروهای ایرانی در تبریز جمع شدند و با وجود فداکاری‌ها، خیانت برخی باعث باز شدن دروازه‌های قفقاز به روی دشمن شد. سپاه ایران به رود ارس رسید. عباس میرزا درک کرد که مشکل فقط جنگ نیست، بلکه عقب‌ماندگی ایران در مقایسه با جهان نیز مطرح است. او در جمع فرماندهان گفت که با وجود شجاعت سربازان، بخش‌هایی از سرزمین‌ها از دست رفته و عهدنامه گلستان امضا شده است. پیشرفت باید همه‌جانبه باشد و سربازان زمانی از مرزها دفاع می‌کنند که از اداره درست کشور مطمئن باشند. جنگ با افکار پوسیده سخت‌تر از جنگ رو در رو است و در هر دو جبهه، عشق لازم است، با این تفاوت که در جبهه بیرون شجاعت و در جبهه داخلی درایت کارسازتر است.”

 

نمودار-خلاصه-شده
عباس میرزا

جدول خلاصه عباس میرزا و دوران ولیعهدی

موضوعتوضیحاتزمانمکان
ولیعهدی و مأموریت در تبریزعباس میرزا به تبریز فرستاده شد تا از مرزها در برابر تجاوز روسیه دفاع کند و با میرزاعیسی قائم‌مقام رابطه نزدیکی داشت.اوایل قرن ۱۹تبریز
وضعیت ایران و جهانایران درگیر جنگ‌های داخلی بود، در حالی که اروپا در صنعت، نظامی‌گری و علم پیشرفت‌های زیادی داشت.اوایل قرن ۱۹ایران و اروپا
تحرکات روس‌هاپس از بازگشت عباس میرزا به تهران و شرکت در مراسم نوروز، خبر حمله روس‌ها در شمال ایران فضا را تحت تأثیر قرار داد.اوایل قرن ۱۹شمال ایران
حمله به گنجهجوادخان و مردم گنجه مقاومت زیادی کردند، اما شهر در نهایت سقوط کرد.اوایل قرن ۱۹گنجه
تجمع نیروهای ایرانینیروهای ایرانی در تبریز جمع شدند، اما خیانت برخی باعث باز شدن دروازه‌های قفقاز به روی دشمن شد.اوایل قرن ۱۹تبریز
پیشروی تا رود ارسسپاه ایران تا رود ارس پیشروی کرد، اما بخش‌هایی از سرزمین‌ها از دست رفت و عهدنامه گلستان امضا شد.اوایل قرن ۱۹رود ارس
تشخیص عباس میرزااو دریافت که مشکل اصلی عقب‌ماندگی ایران در مقایسه با جهان است و پیشرفت باید همه‌جانبه باشد.اوایل قرن ۱۹ایران
پیام عباس میرزااو تأکید کرد که جنگ با افکار پوسیده سخت‌تر از جنگ رو در رو است و در جبهه داخلی درایت و در جبهه بیرونی شجاعت نیاز است.اوایل قرن ۱۹ایران

جواب کارگاه نوشتن صفحه 120 نگارش یازدهم درس ششم 6

پرسش: متن زیر را بخوانید و مشخص کنید به چه شیوه‌ای خلاصه شده است.

“این جزیره از شمال به جزیرۀ تنب کوچک، از باختر به جزیرۀ سیری و از جنوب و خاور به امارات متّحدۀ عربی محدود است. شهر ابوموسی با مساحتی حدود ۲/۲ کیلومتر مربع در جنوب خاوری بندر لنگه و…”

پاسخ : خلاصه نویسی به شیوه “زبان خود” صورت گرفته است.

 

جواب کارگاه نوشتن صفحه 122 نگارش یازدهم درس ششم 6

پرسش : متنی از کتاب های درسی خود انتخاب کنید و با یکی از روش های این درس، خلاصه آن را بنویسید.

پاسخ: خلاصه درس “ذوق لطیف” به شیوه خلاصه کردن با حفظ زبان نویسنده:

“خاله‌ام، که چند سالی از مادرم بزرگتر بود و پس از جدایی از همسرش و فوت فرزندانش، تنها زندگی می‌کرد، با وجود تمکن مالی، ناشاد و سرگردان بود. او مانند مادرم، توکلی داشت که به او استحکام می‌بخشید. در آن زمان از بحران‌های عصبی امروزی خبری نبود و همه چیز به مشیت الهی نسبت داده می‌شد. خاله‌ام با وجود تمکن، زندگی درویشانه‌ای داشت و در خانه‌ای که با خانواده‌ای دیگر مشترک بود، در یک اتاق زندگی می‌کرد.

من برای او مانند فرزند بودم و گاهی به دیدارش می‌رفتم. او برایم قصه می‌گفت؛ برخلاف مادرم که کم‌سخن بود، خاله‌ام از مباحث مختلف، از تاریخ و حدیث گرفته تا شعر و حتی آخرت، با ظرافت و داستان سخن می‌گفت. او و مادرم قصه‌هایی از مادربزرگشان (مادر پدر) به یاد داشتند و مدام از او یاد می‌کردند.

از طریق خاله‌ام بود که با قصه‌های اصیل ایرانی و دنیای افسانه‌ها آشنا شدم. او همچنین مرا با شعر سعدی آشنا کرد. او سواد چندانی نداشت، اما فهم ادبی بالایی داشت و علاوه بر قرآن و مفاتیح، کلیات سعدی را نیز داشت که همدم او بود. ما زیر کرسی یا روی قالیچه می‌نشستیم و سعدی می‌خواندیم. خاله‌ام که طرفدار شعرهای اندرزی و تمثیلی بود، در حد فهم من معنی می‌کرد و قصه‌ها را ساده می‌نمود.

آن کلیات سعدی، تصاویر چاپ سنگی هم داشت و من با شنیدن حکایت‌ها و دیدن عکس‌ها، لبریز می‌شدم. پس از خواندن سعدی، از فرط هیجان، با قوز می‌دویدم. خاله‌ام از علاقه من به سعدی خوشحال بود و مرا همراهی می‌کرد. ما بدون کتاب لغت یا راهنما، در باغ سعدی می‌گشتیم و از بیتی به بیت دیگر معنا را درمی‌یافتیم.

از همان جا بود که خواندن گلستان مرا به تقلید از سبک مسجع سوق داد. سعدی برای من مانند شیر آغوز برای کودک بود و ذوق ادبی من با او شکل گرفت. بعدها اگر چیزی نوشتم، از همین خودآموزی بود.”

جواب حکایت نگاری صفحه 123 نگارش یازدهم درس ششم 6

پرسش :حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.

یکی را شنیدم از پیران مربیّ که مریدی را همی گفت: ای پسر، چندان که تعلقّ خاطر آدمیزاد به روزی است اگر به روزی ده بودی، به مقام از ملائکه درگذشتی. گلستان سعدی

پاسخ: برای مشاهده پاسخ این حکایت نگاری به مطلب “بازنویسی حکایت نگاری صفحه ۱۲۳ درس ششم نگارش یازدهم“ مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر