بازدید: 35 بازدید
جواب-فعالیت-های-نگارش-دوازدهم-درس-پنجم

گام به گام پاسخ و حل تمرینات کارگاه نوشتن و فعالیت های صفحه 84 ، 86 ، 87 ، 88 ، 89 و 90 درس 5 پنجم کتاب نگارش 3 دوازدهم تجربی ، ریاضی و انسانی و حرفه فن

جواب فعالیت 1 صفحه 84 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

پرسش: دو عنوان برای مقاله تحقیقی پیشنهاد دهید که هم محدود باشد، هم شفّاف.

پاسخ: 

  1. نقش والدین در شکل‌گیری عادات مطالعه در نوجوانان: بررسی تأثیرات مثبت و منفی
  2. تأثیر برنامه‌های آموزشی مبتنی بر فناوری بر یادگیری و عملکرد تحصیلی نوجوانان: مطالعه‌ای در مدارس شهری
  3. تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر انگیزه تحصیلی نوجوانان: یک مطالعه موردی در مدارس متوسطه
  4. نقش زنان در داستان‌های معاصر فارسی: بررسی شخصیت‌ها و تأثیرات اجتماعی

جواب فعالیت 2 صفحه 86 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

پرسش: مقدمه زیر را بخوانید و دو بخش زمینه مسئله و بیان مسئله را در آن تحلیل کنید.

پاسخ:

زمینه مسئله: “از نظر انجمن ملّی خواندن (۲۰۰۰) درک مطلب اهمّیت زیادی در رشد مهارت‌های کودکان و به ویژه در توانایی تحصیلی آنها دارد. اهمّیت درک متن در توانایی تحصیلی دانش آموزان موجب گردیده است مطالعات بین المللی در زمین. پیشرفت سواد خواندن به ارزیابی توانایی خواندن کودکان بپردازد. مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) یکی از مجموعه مطالعات گسترده‌‌ای است که انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی(IEA) انجام می‌دهد. مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) به ارزیابی توانایی خواندن کودکان در پایه چهارم ابتدایی می‌پردازد و به فاصله هر پنچ سال برگزار می‌گردد. نتایج آزمون پرلز ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که میانگین کل نمرات جهانی در آزمون پرلز ۵۰۰ است و میانگین کل نمرات دانش آموزان ایرانی به طور معناداری کمتر از میانگین جهانی است کریمی، ( ۱۳۸۸).”
در بخش زمینه مسئله، نویسنده به تدریج موضوع را از یک مفهوم کلی (اهمیت درک مطلب) به یک مشکل خاص (ضعف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون پرلز) محدود می‌کند و با ارائه شواهد و استناد به منابع، اهمیت موضوع را برای خواننده آشکار می‌سازد.

بیان مسئله : “این مطالعه با استفاده از مداخله آموزشی سعی در بهبود وضعیت درک متن دانش آموزان ۹ تا ۱۰ ساله دارد.”
در بخش بیان مسئله، نویسنده به طور خلاصه و مشخص، هدف اصلی تحقیق خود را بیان می‌کند که همان بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر بهبود درک متن دانش‌آموزان است.

 

جواب فعالیت 3 صفحه 87 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

پرسش: بدنه اصلی مقاله «جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی» را بخوانید. این مقاله حاصل پژوهش کتابخانه‌‌ای است. در این بخش نویسنده موضوع مورد نظر خود را توضیح می دهد. انسجام و پیوستگی بند‌ها را تحلیل کنید.

پاسخ:

تحلیل انسجام مطالب در هر بند:

بند اول: این بند با این جمله شروع می‌شود که “تاریخ بیهقی جدا از ارزش‌های تاریخی، دارای ادبیت خاصّی است”. این جمله به عنوان یک ادعای اصلی، موضوع بند را مشخص می‌کند. سپس نویسنده با استناد به نظر شفیعی کدکنی، به ویژگی‌های ادبی نثر بیهقی، مانند توجه به واژه‌گزینی و رعایت نظم در عبارات، اشاره می‌کند. در نهایت، این بند با بیان این نکته که “اگر کلمه‌ای پس و پیش شود، آن سلسله و انتظام به هم می‌خورد”، انسجام خود را حفظ می‌کند و به خوبی ادعای اصلی خود را پشتیبانی می‌کند.

بند دوم: این بند با این جمله شروع می‌شود که “زبان بیهقی زبان گفتاری مردم است”. این جمله موضوع بند را مشخص می‌کند و به ویژگی‌های زبانی نثر بیهقی، مانند کوتاهی جملات، استفاده از ترکیب‌سازی، واژه‌سازی، پسوندها و پیشوندها، و خودداری از به کار بردن مترادفات و کلمات زائد، اشاره می‌کند. در پایان، نویسنده با ارائه یک مثال از متن بیهقی، ویژگی‌های زبانی نثر او را به خوبی نشان می‌دهد. این بند نیز به خوبی انسجام خود را حفظ کرده و به طور منسجم به موضوع خود پرداخته است.

بند سوم: این بند با این جمله شروع می‌شود که “زاویه دید در تاریخ بیهقی، دانای کل است”. این جمله موضوع بند را مشخص می‌کند و به ویژگی‌های روایی نثر بیهقی، مانند زاویه دید دانای کل، ساختار پیوسته داستان‌ها، استفاده از تکنیک بازگشت به گذشته، و درهم تنیدگی جملات، اشاره می‌کند. در پایان، نویسنده با بیان این نکته که “درهم تنیدگی جملاتی که بیهقی از آنها سود برده است، تسلسل مفاهیم و معانی را در پی دارد”، انسجام بند را حفظ می‌کند و به خوبی ادعای اصلی خود را پشتیبانی می‌کند.

در هر سه بند، مطالب به صورت منسجم و مرتبط با موضوع اصلی بند ارائه شده‌اند و از حاشیه روی پرهیز شده است. هر بند با یک جمله موضوعی شروع می‌شود و سپس با ارائه شواهد، مثال‌ها و توضیحات، موضوع را به طور کامل بسط می‌دهد.

تحلیل پیوستگی بندها:

پیوستگی بین بند اول و دوم: بند اول به ویژگی‌های ادبی نثر بیهقی، مانند واژه‌گزینی و نظم در عبارات، می‌پردازد. بند دوم با تمرکز بر ویژگی‌های زبانی نثر بیهقی، مانند کوتاهی جملات و استفاده از امکانات زبانی، به نوعی ادامه دهنده بحث بند اول است. این دو بند به طور پیوسته به ویژگی‌های نثر بیهقی می‌پردازند و خواننده را برای ورود به بحث‌های بعدی آماده می‌کنند.

پیوستگی بین بند دوم و سوم: بند دوم به ویژگی‌های زبانی نثر بیهقی می‌پردازد. بند سوم با تمرکز بر ویژگی‌های روایی نثر بیهقی، مانند زاویه دید و ساختار داستان‌ها، به نوعی ادامه دهنده بحث بند دوم است. این دو بند به طور پیوسته به جنبه‌های مختلف نثر بیهقی می‌پردازند و خواننده را برای درک بهتر موضوع اصلی مقاله آماده می‌کنند.

بندها به صورت منطقی و پیوسته به هم مرتبط هستند و هر بند به نوعی ادامه دهنده و مکمل بحث بند قبلی است. این پیوستگی باعث می‌شود که خواننده به راحتی بتواند سیر استدلال نویسنده را دنبال کند و درک کاملی از موضوع مقاله به دست آورد.

نتیجه‌گیری:

در مجموع، بدنه اصلی مقاله “جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی” از انسجام و پیوستگی بالایی برخوردار است. هر بند به طور منسجم به موضوع خود می‌پردازد و بندها به طور پیوسته به هم مرتبط هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که خواننده به راحتی بتواند موضوع مقاله را درک کند و از مطالعه آن لذت ببرد. نویسنده با استفاده از مثال‌ها و استدلال‌های منطقی، به خوبی توانسته است جنبه‌های ادبی نثر بیهقی را برای خواننده روشن سازد.

جواب فعالیت 4 صفحه 88 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

پرسش: بخش بحث و نتیجه گیری مقاله «یادگیری معنادار» را با توجّه به دو نکته زیر بررسی کنید:
– تحلیل یافته‌ها
– نتیجه گیری با استفاده از مطالب مقدّمه

پاسخ:

تحلیل یافته‌ها:

دسته‌بندی موضوعی: کلمات ارائه شده در چهار گروه متمایز (حیوانات، اسامی خاص، مشاغل و گیاهان) دسته‌بندی شده بودند.

دانش پیشین: شرکت‌کنندگان از قبل با مفاهیم و دسته‌بندی‌های مربوط به حیوانات، اسامی خاص، مشاغل و گیاهان آشنایی داشتند.

معناسازی فعال: یادگیری زمانی رخ داد که شرکت‌کنندگان به طور فعالانه به کلمات معنا بخشیدند و آن‌ها را در چارچوب دانش قبلی خود قرار دادند.

سازماندهی معنایی: شرکت‌کنندگان به جای حفظ ترتیب ارائه کلمات، آن‌ها را بر اساس دسته‌های معنایی سازماندهی کردند.

ایجاد چارچوب ذهنی: شرکت‌کنندگان برای تسهیل یادگیری و حفظ اطلاعات، به طور خودکار چارچوب‌های معنایی در ذهن خود ایجاد کردند.

نتیجه‌گیری (با توجه به مقدمه):* پردازشگر فعال اطلاعات: برخلاف دیدگاه‌های سنتی که انسان را پردازشگر منفعل اطلاعات می‌دانند، این تحقیق نشان می‌دهد که افراد به طور فعالانه در فرآیند یادگیری درگیر هستند و به دنبال ایجاد معنا در اطلاعات هستند.

جواب کارگاه نوشتن صفحه 89 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

تمرین 1 :  چند مقاله تحقیقی را در مجلّات انتخاب کنید و با توجّه به آنچه آموختید نقاط قوّت و ضعف آن را بیابید.

پاسخ: 

مقاله  : “تاثیر بازی های رایانه ای در پیشرفت تحصیلی

نقاط مثبت: 

  1. زمینه مسئله: مقاله به‌طور واضح به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای در زندگی انسان‌ها و تأثیر آن‌ها بر جنبه‌های مختلف آموزشی، روانی، و اجتماعی اشاره می‌کند.  زمینه مسئله به‌خوبی با ارائه شواهد از تحقیقات قبلی و نقل‌قول‌هایی از نویسندگان دیگر تقویت شده است و اهمیت موضوع برای خواننده آشکار می‌شود.
  2. بیان مسئله: بیان مسئله در مقاله به‌صورت تدریجی از یک دیدگاه کلی به یک مسئله مشخص محدود شده است. نویسندگان ابتدا به تأثیر کلی بازی‌های رایانه‌ای بر زندگی و آموزش افراد اشاره کرده و سپس به بررسی نقش این بازی‌ها در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌پردازند.
  3. انسجام مطالب در هر بند: مقاله در هر بند به یک موضوع مشخص پرداخته و از مثال‌ها و شواهد پژوهشی برای حمایت از ادعاهای خود استفاده کرده است. این انسجام در بخش‌های مختلف مقاله، به‌ویژه در توضیح تأثیرات مثبت و منفی بازی‌ها، رعایت شده است.

نقاط منفی:

  1. شفافیت عنوان و بیان مسئله:عنوان شفاف است اما به خوبی محدود نشده است و مشخص نشده که دقیقا روی چه جامعه اماری این برسی صورت گرفته است.
  2. پیوستگی بندها:  پیوستگی بین بندها در برخی قسمت‌ها ضعیف است. گاهی اوقات، انتقال از یک موضوع به موضوع دیگر بدون ارتباط منطقی یا توضیح کافی صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، در بخش‌هایی که به اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای اشاره شده، این بخش به‌صورت ناگهانی و بدون پیوند مناسب با مباحث قبلی مطرح شده است. این مسئله می‌تواند باعث شود که خواننده در درک جریان کلی مقاله دچار مشکل شود.

مقاله: مسائل و محدودیتهای آموزش مجازی در فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان

نقاط مثبت :

  1. عنوان شفاف و بی‌ابهام:
    عنوان مقاله به‌طور دقیق و واضح موضوع اصلی را بیان می‌کند: “آموزش مجازی، محدودیت‌ها و مسائل”. این شفافیت باعث می‌شود مخاطب به‌خوبی بداند مقاله به چه موضوعی می‌پردازد.

  2. زمینه مسئله:
    مقاله با اشاره به اهمیت یادگیری و آموزش در فضای مجازی و چالش‌های آن، زمینه مسئله را به‌خوبی توضیح داده است. نویسنده با استناد به تحقیقات و منابع معتبر، اهمیت موضوع را برای خواننده روشن می‌کند.

  3. انسجام و پیوستگی مطالب: در بدنه مقاله، انسجام مطالب در هر بند رعایت شده است. هر بند به موضوع مشخصی می‌پردازد و به‌طور منطقی به بند بعدی متصل می‌شود. این امر باعث می‌شود مقاله ساختارمند و خوانا باشد.

نقاط منفی:

  1. بیان مسئله طولانی: بیان مسئله می‌توانست در یک یا دو جمله خلاصه‌تر و دقیق‌تر ارائه شود. در حال حاضر، این بخش کمی پراکنده به نظر می‌رسد و نیاز به تمرکز بیشتری بر مسئله اصلی دارد.

  2. عدم پرداخت کافی به جنبه‌های روان‌شناختی و اجتماعی: اگرچه مقاله به محدودیت‌های آموزش مجازی پرداخته است، اما به جنبه‌های روان‌شناختی و اجتماعی (مانند تأثیر بر تعاملات انسانی یا سلامت روانی) به‌طور عمیق نپرداخته است.

جواب کارگاه نوشتن صفحه 90 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

پرسش: با راهنمایی دبیرتان موضوعی انتخاب کنید و مقاله‌ ای تحقیقی بنویسید.

پاسخ: 

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان


چکیده

شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی نوجوانان تبدیل شده‌اند و تأثیرات مثبت و منفی آن‌ها بر سلامت روان نوجوانان به موضوعی مهم و بحث‌برانگیز تبدیل شده است. این مقاله با هدف بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان، به تحلیل جنبه‌های مثبت و منفی آن می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهند که استفاده متعادل از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث تقویت روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس شود، اما استفاده بیش‌ازحد و نادرست می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، و کاهش کیفیت خواب گردد. در پایان، راهکارهایی برای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود.


مقدمه

در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک‌تاک، واتساپ و اسنپ‌چت به یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباطی برای نوجوانان تبدیل شده‌اند. این پلتفرم‌ها به نوجوانان امکان می‌دهند تا با دوستان خود در ارتباط باشند، اطلاعات جدید کسب کنند و هویت اجتماعی خود را شکل دهند. بااین‌حال، استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی را در زمینه سلامت روان ایجاد کرده است. این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که شبکه‌های اجتماعی چگونه بر جنبه‌های مختلف سلامت روان نوجوانان تأثیر می‌گذارند.


زمینه مسئله

شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های بی‌نظیری برای برقراری ارتباط و یادگیری ایجاد کرده‌اند. نوجوانان می‌توانند از این پلتفرم‌ها برای پیدا کردن دوستان جدید، اشتراک‌گذاری تجربیات و حتی یادگیری موضوعات جدید استفاده کنند. بااین‌حال، تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده بیش‌ازحد یا نادرست از این پلتفرم‌ها می‌تواند منجر به مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، کاهش اعتمادبه‌نفس و حتی اعتیاد به اینترنت شود. این مسئله به‌ویژه در نوجوانان که در مرحله حساس رشد روانی و اجتماعی قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.


بیان مسئله

با وجود فواید شبکه‌های اجتماعی، استفاده نادرست و بیش‌ازحد از آن‌ها می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت روان نوجوانان داشته باشد. این مقاله به بررسی این مسئله می‌پردازد که چگونه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بر جنبه‌های مختلف سلامت روان، ازجمله اضطراب، افسردگی، اعتمادبه‌نفس و کیفیت خواب تأثیر بگذارند و چگونه می‌توان استفاده از این پلتفرم‌ها را بهینه کرد.


تأثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان

    1. تقویت روابط اجتماعی:
      شبکه‌های اجتماعی به نوجوانان این امکان را می‌دهند که با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشند، حتی اگر از لحاظ جغرافیایی از یکدیگر دور باشند. این ارتباطات می‌تواند احساس تنهایی را کاهش داده و حمایت اجتماعی را افزایش دهد.

    2. افزایش اعتمادبه‌نفس:
      بسیاری از نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری دستاوردها و تجربیات مثبت خود استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت هویت شخصی آن‌ها کمک کند.

    3. دسترسی به منابع آموزشی و حمایتی:
      شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به نوجوانان در دسترسی به اطلاعات مفید، گروه‌های حمایتی و منابع آموزشی کمک کنند. به‌عنوان مثال، بسیاری از نوجوانان از این پلتفرم‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید یا دریافت مشاوره روان‌شناسی استفاده می‌کنند.


تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان

    1. اضطراب و افسردگی:
      مقایسه خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی، که اغلب زندگی‌های ایده‌آل و غیرواقعی را به تصویر می‌کشند، می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و افزایش اضطراب و افسردگی در نوجوانان شود.

    2. اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی:
      استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به اعتیاد شود. این اعتیاد ممکن است باعث کاهش تمرکز، افت تحصیلی و کاهش تعاملات اجتماعی واقعی شود.

    3. کاهش کیفیت خواب:
      بسیاری از نوجوانان تا دیروقت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، که این امر می‌تواند منجر به کاهش کیفیت خواب و درنتیجه خستگی و کاهش عملکرد روزانه شود.

    4. تأثیرات منفی بر روابط اجتماعی واقعی:
      استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی ممکن است باعث کاهش تعاملات حضوری و مهارت‌های ارتباطی نوجوانان شود.


راهکارها برای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی

    1. مدیریت زمان:
      نوجوانان باید زمان مشخصی را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی تعیین کنند و از استفاده بیش‌ازحد خودداری کنند.

    2. آگاهی‌بخشی:
      والدین و معلمان باید نوجوانان را از خطرات و تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی آگاه کنند و آن‌ها را به استفاده مسئولانه از این پلتفرم‌ها تشویق کنند.

    3. فیلتر کردن محتوا:
      نوجوانان باید یاد بگیرند که محتوای مفید و مثبت را انتخاب کنند و از دنبال کردن افرادی که باعث کاهش اعتمادبه‌نفس یا ایجاد اضطراب می‌شوند، خودداری کنند.

    4. تشویق به فعالیت‌های جایگزین:
      نوجوانان باید به فعالیت‌های جایگزین مانند ورزش، هنر و مطالعه تشویق شوند تا زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی سپری کنند.


نتیجه‌گیری

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی بر سلامت روان نوجوانان داشته باشند. درحالی‌که این پلتفرم‌ها می‌توانند به تقویت روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس کمک کنند، استفاده نادرست و بیش‌ازحد از آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و کاهش کیفیت خواب شود. برای بهره‌مندی از مزایای شبکه‌های اجتماعی و کاهش تأثیرات منفی آن، نوجوانان باید از این ابزارها به‌صورت متعادل و آگاهانه استفاده کنند. همچنین، نقش والدین، معلمان و سیاست‌گذاران در آموزش و نظارت بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است.

جواب مثل نویسی صفحه 93 نگارش دوازدهم درس پنجم 5

پرسش: مَثَل های زیر را بخوانید. سپس یکی را انتخاب کنید و آن را گسترش دهید.

1. آفتاب پشت ابر نمی ماند.
2. عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته
3. عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل!

پاسخ: برای مشاهده پاسخ این مثل نویسی به مطلب “جواب گسترش مثل نویسی صفحه 93 نگارش دوازدهم“ مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر