بازدید: 47 بازدید
جواب-تمرینات-نگارش-دهم-درس-4

گام به گام پاسخ و حل پرسش های کارگاه نوشتن صفحه 64 ، 65 ، 66 ، 67 و 68 درس 4 چهارم کتاب نگارش پایه دهم رشته های تجربی، انسانی و ریاضی

جواب کارگاه نوشتن صفحه 64، 65، 66، 67 و 68 درس چهارم نگارش دهم

پرسش 1:  گزارش زیر را بخوانید و متناسب با آن، پرسش هايى بنويسيد؛ سپس سؤالها را سازماندهی کنید.
” موزۀ آذربایجان، یکی از مهم ترین موزه های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه دومین موزۀ باستان شناسی پس از موزه ملی ایران است. آثار تاریخی و هنری متعلّق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در اینجا به نمایش گذاشته شده است… “

پاسخ پرسش 1:

پرسش ها:

  1. موزه آذربایجان در کدام شهر قرار دارد؟
  2. این موزه در جوار کدام بنای تاریخی قرار دارد؟
  3. موزه آذربایجان در مقایسه با سایر موزه‌های ایران چه جایگاهی دارد؟
  4. آثار موجود در موزه به کدام دوره‌های تاریخی تعلق دارند؟
  5. در بدو ورود به موزه چه چیزهایی جلب توجه می‌کند؟
  6. ساختمان موزه چند طبقه است و هر طبقه چه ویژگی‌هایی دارد؟
  7. غرفه‌های شیشه‌ای در کدام بخش موزه قرار دارند و چه آثاری در آنها به نمایش گذاشته شده است؟
  8. تالار مشروطیت در کدام طبقه قرار دارد و چه آثاری در آن به نمایش گذاشته شده است؟
  9. تندیس ستارخان در کدام بخش موزه قرار دارد و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  10. تابلوهای نصب شده در تالار مشروطیت چه موضوعاتی را پوشش می‌دهند؟
  11. طبقۀ زیرزمینی موزه چه آثاری را به نمایش می‌گذارد؟
  12. مجسمه‌های زیرزمینی موزه چه ویژگی‌هایی دارند و چه احساسی را به بیننده منتقل می‌کنند؟

گزینش و سازماندهی پرسش ها:

  1. مکان و جایگاه موزه:

    • موزه آذربایجان در کدام شهر قرار دارد؟
    • این موزه در جوار کدام بنای تاریخی قرار دارد؟
    • موزه آذربایجان در مقایسه با سایر موزه‌های ایران چه جایگاهی دارد؟
  2. ساختمان و معماری موزه:

    • ساختمان موزه چند طبقه است و هر طبقه چه ویژگی‌هایی دارد؟
  3. آثار و محتوای موزه:

    • آثار موجود در موزه به کدام دوره‌های تاریخی تعلق دارند؟
    • غرفه‌های شیشه‌ای در کدام بخش موزه قرار دارند و چه آثاری در آنها به نمایش گذاشته شده است؟
    • تالار مشروطیت در کدام طبقه قرار دارد و چه آثاری در آن به نمایش گذاشته شده است؟
  4. ویژگی‌های خاص و جلب توجه:

    • در بدو ورود به موزه چه چیزهایی جلب توجه می‌کند؟
    • مجسمه‌های زیرزمینی موزه چه ویژگی‌هایی دارند و چه احساسی را به بیننده منتقل می‌کنند؟

 

پرسش 2: یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و با بهره گیری از شیوه پرسش و پاسخ سازی، گزارشی بنویسید.

✅ بازدید از یک مکان تاریخی

✅ کتابخانه مدرسه یا شهر

✅ اردوی دانش آموزی

✅ سفر خانوادگی

✅ فعالیت های یک روز تعطیل

✅ مهمانی خانوادگی

پاسخ پرسش 2:


نمونه متن اول: بازدید از یک مکان تاریخی

 مرحلۀ اول: پرسشهای عینی:

  1. تخت جمشید در کدام منطقه جغرافیایی ایران قرار دارد؟
  2. چه زمانی تخت جمشید ساخته شده است و چه کسی آن را بنا کرده است؟
  3. تخت جمشید چه نقشی در تاریخ ایران داشته است؟
  4. معماری تخت جمشید چه ویژگی‌های خاصی دارد؟
  5. چه نوع تزئیناتی بر روی دیوارها و ستون‌های تخت جمشید دیده می‌شود؟
  6. کدام بخش‌های تخت جمشید برای بازدید عموم باز است؟
  7. آیا راهنمایان و اطلاعات تاریخی در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد؟
  8. وضعیت حفاظت و نگهداری تخت جمشید چگونه است؟
  9. چه آثار تاریخی و هنری در تخت جمشید به نمایش گذاشته شده است؟
  10. بازدید از تخت جمشید چه احساسی را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند؟
  11. آیا امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؟
  12. تخت جمشید چه تاثیری بر فرهنگ و هنر معاصر ایران داشته است؟

 مرحلۀ دوم: گزينش و سازماندهی پرسش:

  1. مکان و تاریخچه:

    • تخت جمشید در کدام منطقه جغرافیایی ایران قرار دارد؟
    • چه زمانی تخت جمشید ساخته شده است و چه کسی آن را بنا کرده است؟
    • تخت جمشید چه نقشی در تاریخ ایران داشته است؟
  2. معماری و هنر:

    • معماری تخت جمشید چه ویژگی‌های خاصی دارد؟
    • چه نوع تزئیناتی بر روی دیوارها و ستون‌های تخت جمشید دیده می‌شود؟
  3. بازدید و تجربه:

    • کدام بخش‌های تخت جمشید برای بازدید عموم باز است؟
    • بازدید از تخت جمشید چه احساسی را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند؟
  4. حفاظت و امکانات:

    • وضعیت حفاظت و نگهداری تخت جمشید چگونه است؟
    • آیا امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؟

گزارش :

“با چندتا از دوستانم به شیراز رفته بودیم و تصمیم گرفتیم که از تخت جمشید بازدید کنیم. همیشه درباره عظمت و شکوه این مکان شنیده بودم و حالا فرصتی بود تا از نزدیک آن را ببینم.

تخت جمشید در استان فارس و در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. این مجموعه تاریخی در زمان داریوش بزرگ، حدود ۵۱۸ سال پیش از میلاد، ساخته شده است و یکی از مهم‌ترین آثار باستانی ایران محسوب می‌شود. تخت جمشید نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران باستان ایفا کرده و به عنوان مرکز اداری و تشریفاتی امپراتوری هخامنشی شناخته می‌شده است.

وقتی به آنجا رسیدیم، اولین چیزی که توجه‌مان را جلب کرد، ستون‌های بلند و حجاری‌های زیبای آن بود. معماری تخت جمشید با استفاده از سنگ‌های عظیم و تکنیک‌های پیشرفته آن دوره، یکی از شاهکارهای هنر و معماری باستانی به شمار می‌رود. تزئینات برجسته بر روی دیوارها و ستون‌ها، صحنه‌هایی از زندگی دربار هخامنشی را به تصویر می‌کشید و نشان‌دهنده هنر و فرهنگ غنی آن دوران است.

همراه دوستانم وارد مجموعه شدیم و هر کدام از بخش‌های آن، از کاخ آپادانا گرفته تا پلکان‌های ورودی و تالارهای مختلف، برای بازدید عموم باز است. این بخش‌ها داستانی از گذشته باشکوه ایران را روایت می‌کرد. بازدید از این مجموعه تاریخی، احساسی از عظمت و افتخار ملی را به ما منتقل می‌کرد و باعث می‌شد احساس کنیم به سفری در زمان رفته‌ایم.

وضعیت حفاظت و نگهداری تخت جمشید به خوبی مدیریت می‌شود و تلاش‌های بسیاری برای حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند انجام شده است. همچنین، امکانات رفاهی مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم شده بود که تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش از بازدید را برای ما فراهم کرد.

این بازدید به ما نشان داد که چگونه فرهنگ و هنر ایران در طول تاریخ تاثیرگذار بوده است.”

 

نمونه متن دوم: سفرخانوادگی :

 مرحلۀ اول: پرسشهای عینی:

  1. مقصد سفر کجا بود و چرا این مکان را انتخاب کردید؟
  2. چه مدت زمانی را در سفر گذراندید؟
  3. با چه وسایلی به مقصد سفر رفتید؟
  4. چه فعالیت‌ها و جاذبه‌هایی در طول سفر تجربه کردید؟
  5. آیا با چالش یا مشکلی در طول سفر مواجه شدید؟
  6. چه احساسی از گذراندن وقت با خانواده در این سفر داشتید؟
  7. آیا مکان‌های خاصی بود که بیشتر از بقیه برایتان جذاب بود؟
  8. چگونه این سفر بر روابط خانوادگی شما تأثیر گذاشت؟
  9. چه خاطره یا لحظه‌ای از سفر برای شما به یاد ماندنی‌تر بود؟
  10. آیا قصد دارید دوباره به این مکان سفر کنید؟

 مرحلۀ دوم: گزينش و سازماندهی پرسش:

  1. مقصد و دلیل انتخاب:

    • مقصد سفر کجا بود و چرا این مکان را انتخاب کردید؟
  2. مدت زمان و وسایل سفر:

    • چه مدت زمانی را در سفر گذراندید؟
    • با چه وسایلی به مقصد سفر رفتید؟
  3. فعالیت‌ها و جاذبه‌ها:

    • چه فعالیت‌ها و جاذبه‌هایی در طول سفر تجربه کردید؟
    • آیا مکان‌های خاصی بود که بیشتر از بقیه برایتان جذاب بود؟
  4. احساسات و روابط خانوادگی:

    • چه احساسی از گذراندن وقت با خانواده در این سفر داشتید؟
    • چگونه این سفر بر روابط خانوادگی شما تأثیر گذاشت؟
  5. خاطرات و لحظات به یاد ماندنی:

    • چه خاطره یا لحظه‌ای از سفر برای شما به یاد ماندنی‌تر بود؟

گزارش :

” در تعطیلات تابستان، تصمیم گرفتیم که به شمال ایران سفر کنیم. مقصد ما شهر زیبای رامسر بود. دلیل انتخاب این مکان، طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر آن بود که همیشه از آن تعریف شنیده بودیم و می‌خواستیم تجربه‌اش کنیم.

سفر ما چهار روز طول کشید و با خودروی شخصی‌مان به راه افتادیم. در طول مسیر، از چشم‌اندازهای زیبا و جنگل‌های سرسبز لذت بردیم. وقتی به رامسر رسیدیم، اولین جایی که به آنجا رفتیم، ساحل دریای خزر بود. نشستن کنار دریا و شنیدن صدای امواج، حس آرامش خاصی به ما می‌داد.

در طول سفر، فعالیت‌های متنوعی داشتیم؛ از پیاده‌روی در جنگل‌های دالخانی گرفته تا بازدید از کاخ مرمر و لذت بردن از غذاهای محلی. یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای من، تله‌کابین رامسر بود که نمایی بی‌نظیر از کوه و دریا را به نمایش می‌گذاشت.

گذراندن وقت با خانواده در این سفر، فرصتی بود تا از دغدغه‌های روزمره فاصله بگیریم و بیشتر با هم صحبت کنیم. این تجربه باعث شد روابط خانوادگی‌مان مستحکم‌تر شود و احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر پیدا کنیم.

یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات سفر، شب‌نشینی کنار آتش در حیاط ویلای محل اقامتمان بود. زیر آسمان پرستاره، با هم گفت‌وگو کردیم و از خاطرات گذشته یاد کردیم. این لحظه‌ها برایم بسیار ارزشمند بود و نشان داد که چقدر زمان گذراندن با خانواده مهم است.

با پایان سفر، همگی تصمیم گرفتیم که حتماً دوباره به رامسر برگردیم، چرا که این سفر خاطراتی شیرین و لحظاتی ارزشمند برایمان به ارمغان آورد. “

جواب حکایت نگاری صفحه 71 درس چهارم نگارش دهم

پرسش : حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.

حکایت: یکی را از حکما شنیدم که می گفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است؛ مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند.

سخن را سر است اى خردمند و بُن / میاور سخن در میان سخن

خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش / نگوید سخن تا نبیند خموش

گلستان، باب چهارم: در فواید خاموشی

پاسخ: برای مشاهده پاسخ این حکایت نگاری به مطلب “جواب حکایت نگاری صفحه 71 نگارش دهم“ مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر