بازدید: 153 بازدید
جواب-نگارش-یازدهم-درس-سوم

جواب تمرینات درس سوم 3 نگارش یازدهم (صفحه 56 ، 57 ، 58 ، 60 ، 62 ، 64 و 66)

گام به گام درس سوم نگارش یازدهم انسانی، تجربی و ریاضی فعالیت های صفحه 56، 57، 58 ، 60 و 62 و کارگاه نوشتن صفحه 64 و 66 

جواب فعالیت های صفحه 56، 57، 58، 60 و 62 درس سوم نگارش یازدهم

فعالیت ۱: چند تن از افراد پیرامونتان را به عنوان موضوع نوشته انتخاب کنید و نام آنها را بنویسید.

پاسخ: برادر(علی) ، همکلاسی(نیما)، همسایه، راننده اتوبوس

فعالیت ۲: یکی از موضوع هایی را که در فعّالیت نوشتید، انتخاب کنید و با تجسّم شخصیت، ویژگی های او را مانند جدول صفحه قبل بنویسید.

پاسخ:

موضوع: “راننده اتوبوس”

ویژگی‌های رفتاری راننده اتوبوس
ویژگی‌های اخلاقیدقیق و منظم، صبور، قانون‌مدار، خوش‌اخلاق
عادت‌هااستفاده از کمربند ایمنی، نگاه به آینه‌ها، گوش دادن به رادیو
علایقعلاقه به سفر، صحبت با مسافران، علاقه به موسیقی سنتی
بزله گوییشوخ طبع
صفت شخصیتیبرونگرا
باورهااحترام به دیگران، امنیت اولویت است
ویژگی‌های ظاهری راننده اتوبوس
رنگ پوستسبزه
شکل، رنگ و حالت مومشکی، کوتاه و مجعد
سن و سالحدود ۴۰ سال
قد و اندازهقد متوسط (حدود ۱۷۵ سانتی‌متر)
لباس و کیف و کفشیونیفرم رسمی راننده، کیف کمری و کفش مشکی
چهرهلبخند همیشگی و آرام

فعالیت 3 :

پرسش : بندهای میانی انشا چند بند موضوعی دارد؟

پاسخ: شامل ۳ تا ۴ بند موضوعی می‌شود. این بندها به جنبه‌های مختلف شخصیت و ویژگی‌های او اشاره می‌کنند.

پرسش : در بندهای میانی، درباره چه موضوعاتی می‌خواهید بنویسید؟

پاسخ:

  1. ویژگی‌های اخلاقی راننده: در این بخش می‌توانیم درباره صبر و تحمل او در مواجهه با مسافران و ترافیک، دقت و نظم او در انجام کارهای روزانه و رعایت قوانین رانندگی صحبت کنیم. همچنین خوش‌اخلاقی و رفتار محترمانه او با مسافران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
  2. عادت‌ها و علایق راننده: این بند می‌تواند به عادت‌های او اشاره داشته باشد، مانند استفاده از کمربند ایمنی و چک کردن مرتب آینه‌ها. همچنین علایق او مانند گوش دادن به رادیو در هنگام رانندگی و علاقه‌اش به سفر و موسیقی سنتی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
  3. ویژگی‌های ظاهری راننده: در این بخش می‌توانیم به ظاهر فیزیکی او بپردازیم. از جمله رنگ پوست سبزه، موهای مشکی و مجعد، قد متوسط و لباس رسمی رانندگی که هر روز می‌پوشد. همچنین می‌توان به لبخند آرام و دلنشین او که به مسافران احساس راحتی می‌دهد، اشاره کرد.
  4. باورها و نگرش‌های راننده: در این بخش می‌توانیم به باورهای او اشاره کنیم، مانند اهمیت امنیت در رانندگی و احترام به مسافران که از مهم‌ترین اصول کاری اوست. باور او به رعایت قوانین و اهمیت امنیت، موضوع کلیدی این بخش است.

فعالیت 4:

پرسش : با توجه به طرح نوشتۀ خود، پیشنویس آن را بنویسید .

پاسخ:

“پیشنویس انشا

مقدمه: رانندگان اتوبوس‌ها نقش مهمی در حمل و نقل عمومی ایفا می‌کنند. آن‌ها با صبر و حوصله مسافران را از یک نقطه به نقطه دیگر می‌برند و زندگی روزمره بسیاری از مردم را تسهیل می‌کنند. در این انشا، می‌خواهیم با یکی از این رانندگان آشنا شویم که ویژگی‌های خاصی دارد.

بند اول – ویژگی‌های اخلاقی: این راننده اتوبوس بسیار صبور و دقیق است. او همیشه سر وقت به ایستگاه می‌رسد و هیچ‌وقت تأخیر نمی‌کند. مسافران از او به‌خاطر خوش‌اخلاقی‌اش و برخورد محترمانه‌اش قدردانی می‌کنند. او در مواجهه با مشکلات ترافیکی و یا نارضایتی مسافران، آرامش خود را حفظ می‌کند و با مهربانی به سوالات و درخواست‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد. همچنین قانون‌مداری او مثال‌زدنی است؛ هیچ‌گاه قوانین رانندگی را زیر پا نمی‌گذارد و همیشه به حق تقدم عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه توجه دارد.

بند دوم – عادت‌ها و علایق: او به رعایت اصول ایمنی بسیار اهمیت می‌دهد؛ همیشه کمربند ایمنی خود را می‌بندد و مرتباً از طریق آینه‌های اتوبوس وضعیت اطراف را بررسی می‌کند. علاقه‌ی او به سفر و دیدن مسیرهای مختلف باعث شده است که شغل رانندگی را انتخاب کند. او در زمان‌های استراحت به موسیقی سنتی گوش می‌دهد و این به او آرامش می‌بخشد. صحبت با مسافران نیز یکی از عادت‌های اوست، به طوری که مسافران قدیمی با او احساس صمیمیت می‌کنند.

بند سوم – ویژگی‌های ظاهری: این راننده ظاهری آرام و دوستانه دارد. او سبزه‌رو است و موهای مشکی و مجعدی دارد که همیشه مرتب و کوتاه نگه‌داشته شده‌اند. قد او متوسط است، حدود ۱۷۵ سانتی‌متر، و همیشه لباس فرم رسمی رانندگان اتوبوس را به همراه یک کیف کمری کوچک و کفش‌های مشکی می‌پوشد. چهره‌ی او همیشه با یک لبخند ملایم همراه است که باعث آرامش و راحتی مسافران می‌شود.

بند چهارم – باورها و نگرش‌ها: این راننده به امنیت مسافران بیش از هر چیزی اهمیت می‌دهد. باور دارد که امنیت اولویت اصلی در رانندگی است و هیچ‌گاه از سرعت مجاز تجاوز نمی‌کند. او معتقد است که احترام به مسافران یکی از مهم‌ترین اصول کار اوست و همیشه با ادب و احترام با آن‌ها برخورد می‌کند. رعایت قوانین و اخلاق حرفه‌ای از دیگر باورهای مهم اوست که در هر شرایطی به آن پایبند است.

نتیجه‌گیری: در نهایت، این راننده اتوبوس نمونه‌ای از یک فرد مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌مدار است که با دقت و احترام کار خود را انجام می‌دهد. او با ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود به‌خوبی نشان می‌دهد که شغل رانندگی اتوبوس، فقط حمل مسافران نیست، بلکه بخشی از خدمات عمومی است که نیاز به دقت، صبر و اخلاق‌مداری دارد.”

فعالیت 5 :

پرسش: پیشنویس نوشتۀ خود را بخوانید و آن را گسترش دهید .

پاسخ: 

توجه: قسمت های خط خورده حذف و قسمت های برجسته جایگزین شده اند.

  • مقدمه:

    • رانندگان اتوبوس‌ها نقش مهمی در حمل و نقل عمومی ایفا می‌کنند. آن‌ها با صبر و حوصله دقت و نظم مسافران را از یک نقطه به نقطه دیگر می‌برند.
  • بند اول – ویژگی‌های اخلاقی:

    • او همیشه سر وقت به موقع به ایستگاه می‌رسد و هیچ‌وقت تأخیر نمی‌کند.
    • همچنین قانون‌مداری رعایت قوانین او مثال‌زدنی است.
  • بند دوم – عادت‌ها و علایق:

    • علاقه‌ی او به سفر دیدن مناظر مختلف در مسیر باعث شده است که شغل رانندگی را انتخاب کند.
    • صحبت با مسافران گپ زدن با مسافران نیز یکی از عادت‌های اوست.
  • بند سوم – ویژگی‌های ظاهری:

    • او سبزه‌رو پوستی سبزه دارد.
    • قد او متوسط است، حدود ۱۷۵ سانتی‌متر، متوسط است، حدود ۱۷۵ سانتی‌متر،
    • چهره‌ی او همیشه با یک لبخند ملایم همراه است که باعث آرامش و راحتی آرامش و خوش‌احوالی مسافران می‌شود.
  • بند چهارم – باورها و نگرش‌ها:

    • این راننده به امنیت مسافران ایمنی و راحتی مسافران بیش از هر چیزی اهمیت می‌دهد.
    • او معتقد است که احترام به مسافران یکی از مهم‌ترین اصول کار اوست احترام به مسافران یکی از مهم‌ترین اصول کار اوست.
    • پیروی از قوانین و اخلاق حرفه‌ای از دیگر باورهای مهم اوست.
  • نتیجه‌گیری:

    • در نهایت، این راننده اتوبوس نمونه‌ای از یک فرد مسئولیت‌پذیر متعهد است.”

فعالیت 6:

پرسش: اکنون متن نوشتۀ خود را به طور کامل پاکنویس کنید.

پاسخ:

پاک‌نویس انشا (با تغییرات)

مقدمه: رانندگان اتوبوس‌ها نقش مهمی در حمل و نقل عمومی ایفا می‌کنند. آن‌ها با دقت و نظم مسافران را از یک نقطه به نقطه دیگر می‌برند و زندگی روزمره بسیاری از مردم را تسهیل می‌کنند. در این انشا، می‌خواهیم با یکی از این رانندگان آشنا شویم که ویژگی‌های خاصی دارد.

بند اول – ویژگی‌های اخلاقی: این راننده اتوبوس بسیار صبور و دقیق است. او همیشه به موقع به ایستگاه می‌رسد و هیچ‌وقت تأخیر نمی‌کند. مسافران از او به‌خاطر خوش‌اخلاقی‌اش و برخورد محترمانه‌اش قدردانی می‌کنند. او در مواجهه با مشکلات ترافیکی و یا نارضایتی مسافران، آرامش خود را حفظ می‌کند و با مهربانی به سوالات و درخواست‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد. همچنین رعایت قوانین او مثال‌زدنی است؛ هیچ‌گاه قوانین رانندگی را زیر پا نمی‌گذارد و همیشه به حق تقدم عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه توجه دارد.

بند دوم – عادت‌ها و علایق: او به رعایت اصول ایمنی بسیار اهمیت می‌دهد؛ همیشه کمربند ایمنی خود را می‌بندد و مرتباً از طریق آینه‌های اتوبوس وضعیت اطراف را بررسی می‌کند. علاقه‌ی او به دیدن مناظر مختلف در مسیر باعث شده است که شغل رانندگی را انتخاب کند. او در زمان‌های استراحت به موسیقی سنتی گوش می‌دهد و این به او آرامش می‌بخشد. گپ زدن با مسافران نیز یکی از عادت‌های اوست، به طوری که مسافران قدیمی با او احساس صمیمیت می‌کنند.

بند سوم – ویژگی‌های ظاهری: این راننده ظاهری آرام و دوستانه دارد. او پوستی سبزه دارد و موهای مشکی و مجعدی دارد که همیشه مرتب و کوتاه نگه‌داشته شده‌اند. قد او متوسط است، حدود ۱۷۵ سانتی‌متر، و همیشه لباس فرم رسمی رانندگان اتوبوس را به همراه یک کیف کمری کوچک و کفش‌های مشکی می‌پوشد. چهره‌ی او همیشه با یک لبخند ملایم همراه است که باعث آرامش و خوش‌احوالی مسافران می‌شود.

بند چهارم – باورها و نگرش‌ها: این راننده به ایمنی و راحتی مسافران بیش از هر چیزی اهمیت می‌دهد. باور دارد که امنیت اولویت اصلی در رانندگی است و هیچ‌گاه از سرعت مجاز تجاوز نمی‌کند. او معتقد است که احترام به مسافران یکی از مهم‌ترین اصول کار اوست و همیشه با ادب و احترام با آن‌ها برخورد می‌کند. پیروی از قوانین و اخلاق حرفه‌ای از دیگر باورهای مهم اوست که در هر شرایطی به آن پایبند است.

نتیجه‌گیری: در نهایت، این راننده اتوبوس نمونه‌ای از یک فرد متعهد و اخلاق‌مدار است که با دقت، نظم و احترام کار خود را انجام می‌دهد. او با ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود به‌خوبی نشان می‌دهد که شغل رانندگی اتوبوس، فقط حمل مسافران نیست، بلکه بخشی از خدمات عمومی است که نیاز به دقت، صبر و اخلاق‌مداری دارد.

جواب تمرین های کارگاه نوشتن صفحه 64، 65 و 66 درس سوم نگارش یازدهم

تمرین 1 :  نوشته های زیر را بخوانید و ویژگی های رفتاری شخصیت های آن را در متن مشخص کنید.

الف) “نوجوان که بود تابستان‌ها سرِکار می‌رفت. یک روز قرار شد همراه خانواده به باغی در خارج از شهر برویم و استراحتی بکنیم…”

پاسخ الف)

ویژگی های ظاهری: پسر – نوجوان 

ویژگی های رفتاری: روحیه مسئولیت‌پذیری – استقلال و تلاش برای جلوگیری از بی‌کاری – سخت‌کوشی و علاقه به کار سخت

ب) نشستن در گوشه‌ٔ خاکریز و به فکر فرو رفتن، کار همیشهٔ سيّد بود. او به دوردست‌ها خیره می‌شد و پرواز آرام کبوترها را که از میان دود و غبارِ انفجار می‌گذشتند…”

پاسخ ب)

ویژگی های ظاهری: مرد

ویژگی های رفتاری: علاقه به مشاهده و دقت در جزئیات – متفکر بودن – نگاه معنوی داشتن

تمرین 2 : موضوعی انتخاب کنید و با رعایت مراحل نوشتن، متنی بنویسید .

پاسخ:

نمونه متن اول : نانوای مهربان محله

“نانوای محله، اوس ممد مردی است با دست‌هایی پینه بسته و آردی. هر روز صبح، بوی نان تازه از تنور داغ نانوایی‌اش بیرون می‌زند و کوچه را پر می‌کند. این بو، نشانه‌ای است از آغاز یک روز جدید و وعده غذایی گرم.

اوس ممد، مردی قد کوتاه و چاق است. موهای سیاهش را کوتاه کرده و اغلب کلاه سفید نانوایی بر سر دارد. پیشانی‌اش همیشه عرق کرده و گونه‌هایش گل‌انداخته است. چشمان مهربانش، لبخندی گرم و دلنشین را بر چهره دارد.

او هر روز از صبح زود تا پاسی از شب در نانوایی مشغول کار است. خمیر را ورز می‌دهد، نان‌ها را شکل می‌دهد و آن‌ها را در تنور داغ می‌پزد. با وجود خستگی زیاد، همیشه با حوصله و مهربانی به مشتریانش پاسخ می‌دهد.

اوس ممد، نه تنها نان می‌پزد، بلکه دل‌های مردم را نیز گرم می‌کند. او برای کودکان محله شیرینی هدیه می‌دهد و با سالمندان با احترام صحبت می‌کند. همه او را دوست دارند و به او احترام می‌گذارند.

اوس ممد، نماد مهربانی، سخت‌کوشی و ساده‌زیستی است. او با کار خود، زندگی بسیاری از مردم را شیرین می‌کند و به آن‌ها یادآوری می‌کند که ارزش‌های ساده زندگی مانند نان تازه و محبت، چقدر مهم هستند.”


نمونه متن دوم: آقای صابری  : نگهبان دنیای کتاب

“در قلب شهر، جایی که بوی کاغذ کهنه و جوهر با هم آمیخته‌اند، مغازه کوچکی قرار دارد. این مغازه، پناهگاهی است برای دوستداران کتاب و کتابخوان‌ها. در این مکان جادویی، آقای صابری، مردی با موهای جوگندمی و عینکی ته استکانی، روزهای خود را به خواندن، مرتب کردن و فروش کتاب می‌گذراند.

آقای صابری، مردی قد متوسط و اندامی لاغر است. دست‌هایش از بس کتاب ورق زده‌اند، پر از رگ‌های برجسته و پوستی نرم و زبر است. چشمانش، پشت عینک ته استکانی، همیشه در حال جستجو هستند. گویی در هر کتابی، دنیایی تازه می‌یابد. موهایش اغلب به هم ریخته و لباسی ساده و راحت بر تن دارد. اما همین سادگی، به او ظاهری دانشمندانه و جذاب بخشیده است.

رفتار او، آمیخته‌ای از آرامش و هیجان است. او با حوصله به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهد و با علاقه به آن‌ها کتاب معرفی می‌کند. گویی هر کتاب، برای او یک دوست قدیمی است که باید آن را به بهترین شکل ممکن به دیگران بشناساند. او به دنیای کتاب‌ها مسلط است و می‌تواند با توجه به علاقه و سلیقه هر مشتری، کتاب مناسب را به او پیشنهاد دهد.

آقای صابری، نه تنها یک فروشنده ساده است، بلکه یک راهنما و مشاور نیز هست. او به مشتریان کمک می‌کند تا با دنیای کتاب آشنا شوند و کتابخوانی را به عنوان یک عادت شیرین در زندگی خود بگنجانند. او معتقد است که کتاب‌ها می‌توانند زندگی انسان‌ها را تغییر دهند و به آن‌ها بینش و آگاهی بدهند.

آقای صابری، یک گنجینه پنهان است. در ذهن او، هزاران کتاب و نویسنده وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد. او با عشق به کتاب‌ها، به آن‌ها جان می‌بخشد و آن‌ها را به دست کسانی می‌رساند که به آن‌ها نیاز دارند.”

تمرین 3 :نوشته دوستانتان را براساس معیارهای جدول ارزشیابی درس تحلیل کنید.

پاسخ: “تجربه‌های دوستان در توصیف شخصیت‌ها، نشان از توانایی آن‌ها در توجه به جزئیات ظاهری و رفتاری داشت. با این حال، برای رسیدن به یک توصیف کامل و جامع، نیاز به تمرین بیشتر در ایجاد انسجام و ارتباط منطقی بین جملات وجود دارد. خوشبختانه، اکثر دوستان در رعایت قواعد نگارشی و ویرایشی موفق بودند و توانستند مطالب خود را به شیوه‌ای روان و قابل فهم بیان کنند.”

جواب حکایت نگاری صفحه 68 درس سوم نگارش یازدهم

پرسش: حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید. 

“طاووسی و زاغی، در صحن باغی به هم رسیدند و عیب و هنر یکدیگر را دیدند. طاووس با زاغ گفت:  «این موزۀ (کفش) سرخ که در پای توست، لایق دیبای نگارین من است…”

پاسخ: برای مشاهده پاسخ این حکایت نگاری به مطلب “جواب حکایت نگاری صفحه 68 نگارش یازدهم مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر